Mindfulness
czyli trening uważności- staje się coraz popularniejszym narzędziem do pracy z dziećmi,
młodzieżą oraz dorosłymi z problemami emocjonalnymi, komunikacyjnymi. Medytacja uważności
zostaje już wprowadzana do szkol i przedszkoli w państwach zachodnich (Dania, Szwecja, Wielka
Brytania) ponieważ jak dowodzą badania naukowe poprawia ona funkcjonowanie dzieci w życiu, w
szkole, sposób ich komunikacji z otoczeniem, uwrażliwia na potrzeby innych, pozwala na obserwacje
własnych emocji, pobudza do kreatywnego działania i rozwiązywania problemów, a także usprawnia
funkcje słuchowe i wzrokowe poprzez koncentrację na tym, co dzieje się tu i teraz oraz na oddechu.
Żyjemy w świecie, w którym coraz częściej trudno zatrzymać się zarówno dorosłym, jak i
dzieciom. Najnowsze technologie, wirtualny świat, dostęp do wszystkiego co tylko jest potrzebne,
cyfryzacja i zmiany, które następują w ogromnym tempie powodują w ludziach duży chaos
emocjonalny oraz przebodźcowanie układu nerwowego. Oprócz tego presja otaczającego
środowiska, możliwości edukacyjne i rosnące potrzeby posiadania oraz konsumpcjonizm osłabiają
układy nerwowe zarówno dorosłych jak i dzieci. Przestymulowanie układu nerwowego bodźcami
może wywoływać poczucie natłoku myśli, co w ostateczności może zaburzać nawet naturalne
procesy myślowe i zdolności percepcyjne. Konsekwencją tego jest zmiana zachowania mogąca
prowadzić np. do załamań nerwowych, czy depresji.
Rodzice często skarżą się na problemy wychowawcze, nauczyciele z kolei na niewłaściwe
zachowania uczniów, problemy z agresją, ale również obserwują problemy w relacjach rodzinnych,
rówieśniczych. W dobie, gdzie podstawowymi narzędziami do komunikacji są smartfony, portale
społecznościowe, wirtualne komunikatory, a uznanie zdobywa się poprzez kliknięcie ikony
symbolizującej gratyfikacje zewnętrzną – zanika komunikacja realna, zdolność do werbalizacji uczuć,
co powoduje konflikty emocjonalne, niemożliwość usłyszenia drugiej osoby, a przez to
nieporozumienia komunikacyjne budzące frustracje, gniew, lęk, zawiść, agresję.
O różnych sposobach redukcji stresu i poprawy samopoczucia pisze się i mówi coraz więcej.
Jedną z takich technik jest medytacja uważności, czyli MINDFULNESS.
Podczas takiego treningu, dzieci, uczą się prawidłowej postawy ciała, oddychania, obserwacji
własnych emocji i ich wyrażania oraz zauważania reakcji własnego ciała. Kierują myśli na
wykonywaną w danym momencie czynność, dzięki czemu są skupione, obecne w danej chwili i w
pełni jej doświadczają. Bycie mindful to bycie świadomym, to nie negowanie, lecz dostrzeganie
czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych (emocji i reakcji z ciała) bez potrzeby oceniania i
zmieniania ich. To pełne skupienia odczuwanie smaków, słyszenie dźwięków, doświadczenie dotyku,
zapachu. Dzięki temu treningowi i obserwacji siebie dzieci uczą się, że myśli nie są czynnikiem stałym,
i że istnieje przestrzeń pomiędzy emocją i myślą, która ją wywołuje, co pozwala spojrzeć na swoje
reakcje z dystansem i dzięki temu modyfikować utrwalone nawyki niekorzystnego zachowania.
Poprawia to jakość komunikacji, a przez to polepsza funkcjonowanie, redukuje napięcie i wpływa
korzystnie na zdrowie fizyczne oraz psychiczne.
Czym jest MINDFULNESS?
To trening uważności oparty na programach m.in. Jona Kabat-Zinna specjalnie skonstruowany dla
dzieci i młodzieży w odpowiednich grupach wiekowych.
Dla kogo są zajęcia?
Dla dzieci, młodzieży i dorosłych mających problemy emocjonalne, problemy ze snem, z nauką,
koncentracją , dla osób przestymulowanych dzisiejszą technologią.
Co daje praktyka MINDFULNESS?
- obniża poziom stresu, redukuje napięcia
- przynosi ulgę w bólu
- uspokaja
- może pomóc w relacjach z otoczeniem i ludźmi
- poprawia pamięć i zdolność koncentracji
- uczy prawidłowego oddychania – najistotniejszej funkcji życiowej.