Szukaj

Mindfulness

czyli trening uważności- staje się coraz popularniejszym narzędziem do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi z problemami emocjonalnymi, komunikacyjnymi. Medytacja uważności zostaje już wprowadzana do szkol i przedszkoli w państwach zachodnich (Dania, Szwecja, Wielka Brytania) ponieważ jak dowodzą badania naukowe poprawia ona funkcjonowanie dzieci w życiu, w szkole, sposób ich komunikacji z otoczeniem, uwrażliwia na potrzeby innych, pozwala na obserwacje własnych emocji, pobudza do kreatywnego działania i rozwiązywania problemów, a także usprawnia funkcje słuchowe i wzrokowe poprzez koncentrację na tym, co dzieje się tu i teraz oraz na oddechu.

Żyjemy w świecie, w którym coraz częściej trudno zatrzymać się zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Najnowsze technologie, wirtualny świat, dostęp do wszystkiego co tylko jest potrzebne, cyfryzacja i zmiany, które następują w ogromnym tempie powodują w ludziach duży chaos emocjonalny oraz przebodźcowanie układu nerwowego. Oprócz tego presja otaczającego środowiska, możliwości edukacyjne i rosnące potrzeby posiadania oraz konsumpcjonizm osłabiają układy nerwowe zarówno dorosłych jak i dzieci. Przestymulowanie układu nerwowego bodźcami może wywoływać poczucie natłoku myśli, co w ostateczności może zaburzać nawet naturalne procesy myślowe i zdolności percepcyjne. Konsekwencją tego jest zmiana zachowania mogąca prowadzić np. do załamań nerwowych, czy depresji.

Rodzice często skarżą się na problemy wychowawcze, nauczyciele z kolei na niewłaściwe zachowania uczniów, problemy z agresją, ale również obserwują problemy w relacjach rodzinnych, rówieśniczych. W dobie, gdzie podstawowymi narzędziami do komunikacji są smartfony, portale społecznościowe, wirtualne komunikatory, a uznanie zdobywa się poprzez kliknięcie ikony symbolizującej gratyfikacje zewnętrzną – zanika komunikacja realna, zdolność do werbalizacji uczuć, co powoduje konflikty emocjonalne, niemożliwość usłyszenia drugiej osoby, a przez to nieporozumienia komunikacyjne budzące frustracje, gniew, lęk, zawiść, agresję.

O różnych sposobach redukcji stresu i poprawy samopoczucia pisze się i mówi coraz więcej. Jedną z takich technik jest medytacja uważności, czyli MINDFULNESS.
Podczas takiego treningu, dzieci, uczą się prawidłowej postawy ciała, oddychania, obserwacji własnych emocji i ich wyrażania oraz zauważania reakcji własnego ciała. Kierują myśli na wykonywaną w danym momencie czynność, dzięki czemu są skupione, obecne w danej chwili i w pełni jej doświadczają. Bycie mindful to bycie świadomym, to nie negowanie, lecz dostrzeganie czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych (emocji i reakcji z ciała) bez potrzeby oceniania i zmieniania ich. To pełne skupienia odczuwanie smaków, słyszenie dźwięków, doświadczenie dotyku, zapachu. Dzięki temu treningowi i obserwacji siebie dzieci uczą się, że myśli nie są czynnikiem stałym, i że istnieje przestrzeń pomiędzy emocją i myślą, która ją wywołuje, co pozwala spojrzeć na swoje reakcje z dystansem i dzięki temu modyfikować utrwalone nawyki niekorzystnego zachowania. Poprawia to jakość komunikacji, a przez to polepsza funkcjonowanie, redukuje napięcie i wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne oraz psychiczne.

Czym jest MINDFULNESS?

To trening uważności oparty na programach m.in. Jona Kabat-Zinna specjalnie skonstruowany dla dzieci i młodzieży w odpowiednich grupach wiekowych.

Dla kogo są zajęcia?

Dla dzieci, młodzieży i dorosłych mających problemy emocjonalne, problemy ze snem, z nauką, koncentracją , dla osób przestymulowanych dzisiejszą technologią.

Co daje praktyka MINDFULNESS?

- obniża poziom stresu, redukuje napięcia - przynosi ulgę w bólu - uspokaja - może pomóc w relacjach z otoczeniem i ludźmi - poprawia pamięć i zdolność koncentracji - uczy prawidłowego oddychania – najistotniejszej funkcji życiowej.